När man lämnade Island

Man kan ju säga att vi tog en Dagstur på Island, jag och sambon och vår lille "bruna" hyrbil. Vi körde längs med havet runt västra delen av ön, där utsikten bestod mest utav sten i olika färger, former och storlekar. På stenarna växte olika sorters mossa. Grön, gulare, vit mossa. Tjock, tunn, spretig, mjuk, hård, torr och fuktig. Det gjorde inte så mycket att sambon sov sig igenom mestadelen av turen.
Men jag väckte honom för att se Blå Lagunen. Nu badade vi inte, men vi kommer garanterat tillbaka, så då blir det bad. Sambon var mest imponerad av baren, haha. Källan var han inte lika fascinerad av. Han har ju sett varma källor förr, om än inte i den här kalibern. Och så var det rätt kallt. Det började på femton grader och föll sakta men säkert ner till sju.
Så efter att ha sett Blå Lagunen kände vi att det var dags att vända om, lämna tillbaka hyrbilen och fördriva natten på flygplatsen. Jag gick mest omkring och tyckte att isländskan var gullig, medan sambon satt och spelade något datorspel. Vi höll oss vakna hela natten. Men det fanns andra på flygplatsen som försökte sova. Många på gulliga utrymmen. Jag tycker det är knasigt att flygplatser inte har sovavdelningar, för dem som har flyg som går tidigt på morgonen. Alltså inte hotell, bara avdelningar som är lite extra för alla som väntar. Med eluttag och extra bänkar att sitta på. För varje flygplats är ju fylld till bredden av väntande resenärer om nätterna, och ofta ingenstans att sitta, ligga eller ladda elektroniken man försäker hålla sig vaken med.
Vi höll oss vakna. Jag roade mig med allt från att läsa, tills jag tröttnade på det. Då fick jag igång ett spel på datorn, tills batteriet nästan dog. Vi hade bara en laddare, och transformatorn laddade supersegt, så jag lät sambon spela och tog en dans med kameran istället. Det blev x-antal abstrakta bilder som dessa:

Men tillslut fick vi checka in bagaget och komma in bland affärerna och väntsalarna. Där inne gick tiden snabbt och vi fick boarda ett plan mot Sverige. Det sämsta flygbolag vi någonsin åkt med. Det hette "WOW Air" och gjorde reklam med att ge en riktig "wow-upplevelse". Och det höll dem. "Wow, kan det vara så här omodernt och dåligt?".
Men vi kom i alla fall fram. Hem. Tillbaka. Äntligen! Och tack Island för detta snabba besök!
#1 - - Inger:

Här på Helsingfors flygplats har vi något som heter GoSleep Sleeping Pod. Tyvärr har jag inte testat dem eftersom resan till Sverige inte kräver nån längre övernattning... 😊