När man kör en fototriss

Jag minns inte när jag deltog i Fototriss semast, men temat som varit under hela sommaren har inte inspirerat mig alls. Förrän i morse när jag gick in där igen och kopplade till bilderna jag tagit de senaste kvällarna. Jag har jobbat nästan konstant så någon direkt fotografering har det inte blivit.

Men på hemvägen från tåget har jag sett fantastiska färger och moln. Så jag har snabbt hämtat kameran och fångat molnen på bild. Solnedgångsfärgade moln. Stormmoln. Moln är så himla vackra och jag skulle kunna ägna resten av mitt liv åt att ligga på rygg i gräset och bara njuta av dem, fotografera dem och titta på dem. Kanske lite jobbigt när det regnar bara... eller snöar...

När man drömmer om att resa bort

Jag har missat att ta ut en vecka semester. Efterom att jag inte räknat med den, känns det som jag plötsligt fått en extravecka. Och jag vet att jag vill åka bort någonstans i januari. Det har liksom börjat bli en tradition. Så nu börjar hjärnan spinna runt på vart man kan åka. Jag vill åka på fotoresor. Inte ligga vid en pool i en vecka. Jag vill se, smaka, känna, uppleva. Så jag tänkte att jag skulle spalta ner saker jag vill göra. När jag gjort dem kan jag ju gå tillbaka och stryka över dem... och lägga till fler saker jag vill göra! Livet är långt... får man hoppas! Och är det inte det gäller det ju att hinna göra allt man vill på den tid man har.

Just den här månaden jobbar jag över 180h. Nästan enbart kvällar och helger. Så det finns inte mycket tid att göra roliga saker förutom jobbet. Därför är det extra skönt att drömma sig bort till det där...

- Bila runt Skottland på sommaren/våren/hösten
- Bila runt i Kroatien
- Fotografera städer i Serbien
- Fotografera hus i Belgien
- Fånga norrsken i Norrland (Sverige)
- Fånga Gotlands alla årstider
- Fotografera arkitektur & natur i Japan
- Bila runt i Nya Zeeland

Härliga, härliga semester!

När man besteg ett fjäll

Årets vackraste semesterminne är den där natten då jag och min hund packade väskorna och vandrade upp på Oldklumpen. Tände en brasa och njöt av stillheten ute i naturen. Sov tillsammans i tältet några timmar innan vi vandrade hemmåt igen.

Det regnade på hemvägen. Tusentals små diamanter i ett landskap som skimrade grönt, brunt och gyllene och badade i dimma och moln. Som i en film.

Jag tog några bilder på natten medan jag vandrade uppför fjället:
Och några bilder morgonen dagen efter, medan vi vandrade ner:
Svårt att säga vad som var vackrast: lilablå kvällssol bakom tunga moln, eller ljust blekgrå, dimmig morgon!

Scrolla ner mot det förflutna