Först och främst, det här är inte på något vis sponsrat. Gör man en jäkligt bra sak, så förtjänar det dock uppmärksamhet.
Jag hittade en så himla rolig och smart funktion när jag (för första gången, ska jag erkänna) öppnade mejlet från ICA som de skickar ut för att berätta att man fått bonus. Jag ville egentligen se om det var några roliga erbjudanden på varor nu inför jul, men fastnade för något helt annat. Som ni vet är ju mat väldigt viktigt för oss, och vi försöker verkligen att äta så bra och miljövänligt som möjligt. Och ICA har nu en funktion på sin hemsida när man loggar in, där man kan ser hur stor miljöpåverkan ens matvanor gör. Det är väldigt exakt just för oss, i och med att vi nästan uteslutande handlar på ICA. Jag tror att jag handlat på Coop tre gånger sedan vi flyttade till huset, och på Willys två gånger. ICA Maxi ligger så bra till för oss när vi kör hem från kontoret, och har ju allt man behöver. så det behövs sällan åka någon annanstans. Vi planerar våra inköp och om vi behöver handla något litet har vi en liten ICA-butik närmare hemmet man kan svänga in på. Så det är egentligen enbart bekvämlighet som gör oss till kunder på enbart ICA. Posten ligger där, man självskannar och de har ett stort, ekologiskt utbud. Lathet, alltså.
Då sambon råkade spärra sitt kort (Vi har gemensamt konto med varsitt kort för mat- och gemensamma utgifter) och tycker att det är bekvämt att ha det så för at slippa handla, är det bara jag som handlar. Det minskar ju spontanköpen. Funktionen hos ICA analyserar matvarorna man köpt med ICA-kortet på ICA-butiker eller i deras näthandel. Den tar alltså inte hänsyn till vad man handlar på andra varuhus. Så därför är just den här funktionen väldigt klockren för oss, som inte handlar i andra matvarubutiker. Ovan ser ni hur vi handlade i November. Men funktionen innehåller mer än bara information om hur man handlat. Den är också full med tips om hur man blir bättre!
Vi har alltså som familj 60 i utsläpp, så jämfört med genomsnittet på 158 är det fantastiskt bra! Men om FN har som mål att det ska vara 44 har vi en bra bit kvar. Jag har ingen vidare koll på vad det är- och vad det inte är säsong på, så det här är en nyttig lärdom för mig. Vi köper ju så mycket vi kan som stämplats med KRAV- eller Ekologiskt. Vissa varor finns inte som något av det, och ibland avstår vi då ifrån att köpa. Ibland köper vi det. Nu i November vet jag att jag dragit ner oss ordentligt genom att köpa typ två paket vörtbröd i veckan... och där har jag inte sett ett enda ekogoliskt allternativ i någon butik. Nästa år får vi baka eget!
Generellt märker jag nu vid jul (november och december) att det är svårare att handla ekologiskt. Jag har inte hittat prinskorv som är ekologisk i någon av butikerna jag varit i, samma sak med clementiner, vissa kryddor, vörtbröd och julmust. Och alla dem sakerna har vi ju köpt en hel del av! Andra tider på året köper man ju inte det, och då tänker man inte på att det inte finns eko-allternativ. "My guilty pleasure" annars är Noblesse och Hönökaka, som inte heller finns som ekologiska. Chokladtomtar är också något som köpts en hel del sista tiden och det finns inte heller som ekologiska. Ett annat problem är också att den Oatlyn vi köper nu är slut hos leverantör/importör och inte finns att köpa som ekologisk eller kravmärkt just nu varken som grädde eller mjölk. Vi har mycket havremjölk då vi dricker smoothie till frukost de flesta dagar i veckan.
Jag skulle verkligen vilja se hur det sett ut andra månader. Min uppskattning är att vi ligger ca 90-95% och då är det jag som drar ner det med mitt godis och min hönökaka... men nu vid jul är godisintaget och liknande pinsamt högt! Jag är däremot förbryllad över att vi inte köpt något med etnisk märkning. Jag har inte ens sett att det finns?
Så här såg alltså vårt hushålls utsläpp ut i November! Jag ser inte alls fram emot att se December...
De etiskt märkta produkterna tycker jag är lite svåra att upptäcka. Jag vet att med Fairtrade och Rainforest Alliance så är det som orden "försvinner" på förpackningen. Varför jag tycker så vet jag inte men blommor och choklad är typiska produkter jag missat och sett först när jag kommit. Glad då förstås. Däremot på kaffe och te har jag upptäckt märkningen. Det kanske finns men precis som när man har en hylla för t ex asiatiska produkter kanske det borde finnas en för etiska produkter. Då skulle de inte försvinna bland alla andra produkter. Å andra sidan kanske inte blommorna kan stå bredvid chokladen 😀